Saturday, April 27, 2013

HIKMAH di perantauan ^_^

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّد


Alhamdulillah hari ni dah 27 April 2013.seperti selalu masa di rasakan berlalu dengan sangat cepat..tiada lagi masa untuk menoleh ke belakang..tiba waktu untuk terus melangkah ke hadapan dan tingkatkan produktiviti diri insyaALLAH ^_^

Hari ni selepas kelas medical terminology tadi awa g vanguard (supermarket) untuk beli barang..sedang memilih barang-barang untuk masak nanti dan beberapa keperluan diri..terfikir sejenak tentang perbezaan hidup di negara sendiri dan negara orang..
Insaf sebentar...huhu ^_^
1.Kalau di Malaysia nak beli barang dapur dan sebagainya pergi tesco atau gaint je..lepas beli barang masuk dalam kereta dan memandu pulang ke rumah..
bila di perantauan..jalan kaki je atau kayuh basikal bagi yang ada..lepas beli barang terkial-kial bawak balik dorm/asrama/rumah

2.Kalau dulu masa beli barang aci ambil ja semua benda yang rasa berkenan di hati..tak payah nak kira-kira budjet...
"tahu ambil,masuk troli,mama bayar"..hehe
bila di perantauan..nak pilih barang pun pilih yang ada promotion atau tak..tengok dulu harga..bandingkan harga..dan nak bayar tu kira-kira dulu jumlah semua..nasib ad kalkulator dalam henfon kan...sungguh sadis =='

3.Kalau dulu di Malaysia...tak nak ambil kisah pun bagaimana rupa daun sup tu..bukan daun sup sahaja malah daun-daun lain yang seangkatan dengan nya juga..haha
bila di perantauan..dari tak tahu..mesti ambil tahu sebab bila nak makan tak ada mak untuk minta itu dan ini..huhu,.dan akibat dari sikap dahulu yang tidak mahu ambil tahu maka terjadilah insiden seperti di bawah...

nasib baik mama celik IT..senang nak tanya..hehe
4.Kalau dulu di Malaysia..nak pegang periuk,senduk dan yang berkaitan dengannya pun susah..tapi bila di perantauan mahu atau tak lama kelamaan kena juga belajar masak..tak kan setiap hari nak makan di luar..tambahan pula bila cita rasa makanan setempat tu tak berkenan di hati..huhu..

5.Kalau dulu di Malaysia..ada abah atau ibu yang jerit melolong pagi-pagi untuk kejutkan bangun solat subuh..bila duduk sendiri ni kena la usaha untuk bangun sendiri...huhu..tak bole la nak selamanya bergantung pada orang lain... :')

Benar lah kata orang,"Jauh berjalan,luas pandangan"
Hikmahnya insyaALLAH kita dapat memperbaiki diri kita ke arah yang lebih baik..sentiasa melihat sesuatu situasi tak kira ia menggembirakan atau tidak dengan pandangan yang positif agar diri kita turut menjadi positif dan berdaya maju... ^_^
Tak kiralah di mana kaki berpijak..selagi mana kita bernafas..kita punya tanggung jawab dan tujuan hidup..mari menjadi hambaNYA yang "tahu" dan "faham" akan sebab hidup..
sebagaimana kita jelas akan peranan diri dan hidup kita di atas 
muka bumi sebagai khalifah  Allah   :)

mood:Exam untuk physic dan 
quiz untuk medical terminology dah makin dekat....huaaa =="
over lebey..study dak lagi..haha 
entry tentang trip ke Shanghai masih dalam draft..huhu
rindu family :'(




luv,
نور ازوا روسلي

2 comments:

pikah cute ^^ said...

haha..sedih + best ! xpa2 benda2 ceni la ajar kita mkin jd matang dan pandai uruskan hidup ;)..point2 ang lebih kurg cm aq cuma bab msak aq tadak kt sni..tau pesan dan tunjuk ja..tggu blik umh la bru nk pggang periuk.tu pun kalo rajin n kena paksa..heheeee

nor azzwaa said...

huhu... ^_^
hehe kann.... :D