Thursday, January 31, 2013

yakinlah ;)

Exams + Facebook = your face is in the wrong book 



Alhamdulillah hari yang dinanti-nantikan sudah berlalu...menghitung hari untuk ujian bahasa cina dan detik untuk balik ke Malaysia! :D quotes kat atas tuh x ad kena mengena pun sebenarnya...saja letak sebab tertarik ngan quotes tu..memang tu realitinya..kalau nak study dengan lappy depan mata memang x jadi study la..ke lain pulak jadinya..huhu..


Berbalik pada topik..penantian sememangnya satu penyeksaan..huhu...saban hari menghitung hari..buat "countdown" kat meja belajar..akhirnya detik yang dinantikan sudah berlalu..sekarang pun kebanyakkan kawan-kawan awa dah sampai ke tanah air masing-masig atau masih dalam perjalanan..
awa sendiri masih transit di hong kong airport..InsyaALLAH semoga dipermudahkan olehNYA untuk kembali ke pangkuan keluarga tercinta ;)

menantikan detik untuk kembali ke pangkuan keluarga tercinta ! hee..
saya sendiri...tapi DIA sentiasa ada dengan saya ^_^ 

Selesai sudah mukadimahnya...haa baru mukadimah keyh! :D
Topik yang sebenarnya adalah tentang keyakinan dan rasa kebergantungan kita pada NYA..
Kebiasaanya kita lebih cenderung untuk mengingatinya tika diri dalam kesusahan..namun apabila diri kita gembira kita menjadi lalai..Mengingati Allah bukanlah ketika diri kita dalam kesusahan atau kesedihan sahaja..setiap masa,setiap detik,setiap hembusan nafas ini..DIA mestilah sentiasa di ingatan dan di hati..

Kebelakangan ini tersebar luas tentang kisah "Hajar"..seorang mahasiswi yang mengalami kecederaan parah akibat kemalangan dan Hajar telah pun kembali kepada NYA..kemudian tersebarlah kisah tetang hajar..tentang betapa KUATnya kebergantungan dia pada ALLAH..bagaimana dia redha dan akur pada takdir Allah..bagaimana dia tetap bersangka baik dengan Allah hingga ke akhir nafasnya walau diuji dengan ujian yang sungguh berat..Ujian itu menjadikan dirinya semakin dekat dengan penciptanya..dia tidak cepat melatah..malah jauh sekali mengeluh..dia hadapi ujian yang diberikan oleh ALLAH ke atas dirinya dengan penuh kesabaran..subhanallah !...terkenang pula kesabaran siti hajar semasa ditinggalkan nabi ibrahim bersama nabi Ismail...ditinggalkan di tengah-tengah padang pasir..namun Siti Hajar patuhi perintahNYA dan sungguh sabar menghadapi ujianNYA..
kesabaran seorang hamba Allah dan seorang ibu.. 

Sebagai seorang muslim..kita mesti yakin dan percaya..tiada kekuasaan yang lebih besar dari Yang Maha Besar...Dia tidak akan pernah mengecewakan kita..yakin dengan hati..zahirkan dengan perbuatan mentaati perintahnya...
 حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ

“Hasbunallahu wa ni`mal Wakil’:
"Allah (Alone) is Sufficient for us, and He is the Best Disposer of affairs (for us)"

 آل عمران‎ : Surah Al ‘Imran (3:173)



~mari menjadi hamba yang PATUH pada perintahNYA ~




with luv,
awa~





1 comment:

MiFtAhuL ImAn said...

^,^ betul2 .. kita kena yakin dgn ketentuan yg tlh ditetapkan oleh Allah swt kpd hamba2Nya .. Setiap yg berlaku pasti ada Hikmahnya..

perkongsian yg bermotivasi dr k. awa :)"Innallaha ma'ana"